استانداردهای امنیت‌

تازه ها

استانداردهای امنیت‌

نظرات ()

اشاره :
امنیت از دیرباز یكی از اجزای اصلی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به شمار می‌رفته است. تهدیدهای امنیتی تنها منحصر به تهدیدات الكترونیكی نیستند، بلكه هر شبكه باید از نظر فیزیكی نیز ایمن گردد. خطرات الكترونیكی غالباً شامل تهدیدات هكرها و نفوذگران خارجی و داخلی در شبكه‌ها می باشند. در حالی كه امنیت فیزیكی شامل كنترل ورود و خروج پرسنل به سایت‌های شبكه و همچنین روال‌های سازمانی نیز هست. برای پیاده سازی امنیت در حوزه‌های فوق، علاوه بر ایمن‌سازی سخت‌افزاری شبكه، نیاز به تدوین سیاست‌های امنیتی در حوزه فناوری اطلاعات در یك سازمان نیز می باشد. در این راستا لازم است از روال‌های استانداردی استفاده شود كه به واسطه آن‌ها بتوان ساختار یك سازمان را برای پیاده سازی فناوری اطلاعات ایمن نمود. استاندارد BS7799 كه در این شماره قصد معرفی آن را داریم به چگونگی پیاده سازی امنیت در همه ابعاد در یك سازمان می پردازد.

 

 

 

 تاریخچه استاندارد
منشاء استاندارد British Standard BS7799 به زمان تاسیس مركز Commercial ComputerSecurityCenter و شكل‌گیری بخش  Industry (DTI)  UK Department of Trade  and در سال 1987برمی گردد. این مركز به منظور تحقق دو هدف تشكیل گردید. اول تعریف معیارهایی بین المللی برای ارزیابی میزان امنیت تجهیزات تولیدشده توسط سازندگان تجهیزات امنیتی، به منظور ارائه تاییدیه های مربوطه بود و دوم كمك به كاربران برای این منظورمركز CCSC در سال 1989 اقدام به انتشار كدهایی برای سنجش میزان امنیت نمود كه به “Users Code of Practice” معروف گردید. چندی بعد، اجرایی بودن این كدها از دیدگاه كاربر، توسط مركز محاسبات بین المللی NCC و یك كنسرسیوم از كاربران كه به طور كلی از صاحبان صنایع در انگلستان بودند مورد بررسی قرار گرفت. اولین نسخه این استاندارد به عنوان مستندات راهبری PD 0003  در انگلستان منتشر گردید. در سال 1995 این استاندارد با عنوان BS7799 منشر گردید و قسمت دوم آن نیز در فوریه سال 1998 به آن اضافه گردید. این قسمت مفهوم سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (Information Security Management System (ISMS را به‌وجود آورد. این سیستم ISMS به مدیران این امكان را می دهد تا بتوانند امنیت سیستم های خود را با حداقل نمودن ریسك‌های تجاری كنترل نمایند. نسخه بازنگری شده این استاندارد در سال 1995 به عنوان  استاندارد ISO ثبت گردید. در مجمعی كه رای موافق به ثبت این استاندارد به عنوان استاندارد ISO داده بودند، كشورهایی نظیر استرالیا و نیوزلند با اندكی تغییر، آن را در كشور خود با عنوان AS/NZS4444 منتشر نمودند. طی سال‌های 1999 تا 2002 بازنگری‌های زیادی روی این استاندارد صورت پذیرفت. در سال 2000 با افزودن الحاقیه‌هایی به استاندارد  BS7799 كه به عنوان یك استاندارد ISO ثبت شده بود، این استاندارد تحت‌عنوان استاندارد ISO/IEC17799 به ثبت رسید.

     
نسخه جدید و قسمت دوم این استاندارد در سال 2002 به منظور ایجاد هماهنگی بین این استاندارد مدیریتی و سایر استانداردهای مدیریتی نظیر 9001 ISO و 14001 ISO تدوین گردید. این قسمت برای ارزیابی میزان موثربودن سیستم ISMS در یك سازمان مدل (Plan-Do-Check-Act (PDCA را همان‌گونه كه در شكل یك نشان داده شده است ارائه می نماید.  

 

برای دیدن بقیه مطالب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید