تاریخچه‌ کامل سیستم‌ عامل اندروید

تازه ها

تاریخچه‌ کامل سیستم‌ عامل اندروید

نظرات ()

تاریخچه‌ کامل سیستم‌ عامل اندروید

تاریخچه ی نسخه‌های سیستم عامل تلفن همراه اندروید با انتشار نسخه بتای این نرم افزار در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ آغاز شد. اولین نسخه تجاری این سیستم عامل در سپتامبر ۲۰۰۸ بر روی یکی از گوشی‌های شرکت HTC منتشر شد. این سیستم عامل در حال حاضر زیر نظر شرکت گوگل و Open Handset Alliance(مخفف انگلیسی: OHA) در حال توسعه است.

از ماه آپریل سال ۲۰۰۹ و با انتشار نسخه ۱٫۵ هر نسخهٔ این سیستم عامل با نام یک شیرینی و یا دسر نام گذاری می‌شود. این نام‌ها که از ترتیب حروف الفبای انگلیسی نیز پیروی می‌کنند تا کنون Cupcake ( نوعی کیک بزرگتر از کیک یزدی )، Donut ( نوعی پیراشکی )، Eclair ( نوعی شیرینی خامه‌ای )، Foroy ( مخفف عبارت Frozen Yogurt که یک نوع دسر است )، Gingerbread ( نان زنجفیلی )، Ice Cream Sandwich ( بستنی حصری ) و Jelly Bean ( آب‌نبات ژله‌ای ) بوده‌اند.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ اعلام شد که تا کنون بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه در سراسر دنیا از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. آخرین به روز رسانی اندروید نسخهٔ ۴٫۲ یا آب‌نبات ژله‌ای می‌باشد که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ انتشار یافته است.

سیستم‌عامل اندروید گوگل در این چهار سالی که از تولد آن گذشته، مراحل رشد و دگردیسی متعددی را پشت سر گذاشته است. از اولین تجربه‌ی آن در گوشی G1 گرفته تا حضور در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های رنگارنگ امروزی که همه جا می‌توان نشان سبز رنگ و دوست‌داشتنی اندروید را مشاهده کرد. بیایید به روند توسعه اندروید نگاهی بیاندازیم. این سیستم‌عامل در سه سال گذشته نُه نسخه مهم را ارائه کرده است: نُه! جالب اینکه سیستم‌عامل ویندوز در این 25 سال تنها ده نسخه مهم را عرضه کرده است. باید این نکته را بپذیریم که در دنیای فناوری هیچ سیستم‌عامل یا نرم‌افزار کاربردی این چنین روند پرسرعتی را در تکوین، تجربه نکرده است و اندروید در مرکز این دگرگونی، سریع‌تر از همه بوده است. در این مقاله می‌خواهیم به سیستم‌عامل اندروید و تاریخچه آن نگاه موشکافانه‌تری داشته باشیم. با زومیت همراه باشید.

گوگل در نوامبر سال 2005 شرکتی به نام Android را خرید، شرکت کوچکی که نرم افزار برای تلفن های همراه می‌ساخت، اما این موضوع را اعلام نکرد تا در نیمه دوم سال 2007 که رسما اعلام کرد، قرار است سیستم عامل متن باز برای تلفن‌های همراه منتشر کند.

کمپانی گوگل در سال ۲۰۰۸ اولین نسخه اندروید را ارائه نمود. شاید دست‌اندرکاران این کمپانی در آن زمان خودشان نیز تصور نمی‌کردند که روزی این محصول متن‌باز به فراگیرترین سیستم‌عامل موبایل تبدیل شود. در این مقاله نگاهی تقریبا مفصل به روند توسعه اندروید خواهیم داشت و سیر تکامل قابلیت‌های آن را از اولین تا آخرین نسخه آن یعنی آبنبات پاستیلی 4.2 شرح خواهیم داد. لازم به ذکر است که منبع اصلی تا نسخه 4.1 را پوشش داده بود و بخش مربوط به نسخه 4.2 توسط تیم زومیت گردآوری شده است. تلاش خواهیم کرد تا در آینده نیز با معرفی نسخه‌های جدید اندروید، این مقاله را بروزرسانی کنیم. پس بیایید ببینیم که چطور ایده‌ی کودکی اندی روبین سر از دنیای فناوری و گوشی‌های تلفن‌ همراه درآورده است.

App Inventor for Android : شاهکار گوگل در ایجاد برنامه های اندرویدی:

برنامه ساز اندروید یک محیط برنامه نویسی ویژوال تحت وب برای برنامه نویسان تازه کار است که بر پایه ی کتابخانه جاوایی open Blocks و توسط یکی از استادان برجسته ی دانشگاه MIT بنا شده است و فانکشن هایی برای برقراری ارتباط با سخت افزارهای مورد پشتیبانی اندروید دارد: مانند شتاب سنج، جهت سنج، GSP ، مدیریت پیامک اندروید، مبدل صدا به متن و حتی امکان اتصال به وب سرویس ها (وب سرویس آمازون و توییتر بصورت پیشفرض در این محیط برنامه نویسی گنجانده شده). این محیط برنامه نویسی آنقدر پیشرفت کرده است که دانشگاه های MIT ، هاروارد، ولزلی و سانفرانسیسکو آنرا بعنوان یک کورس برای دانشجویان برگزار میکنند.

گوگل هدف از ایجاد سیستمی مانند android app inventor را اینگونه بیان میکند که هر کسی باید قادر باشد تا برای اندروید برنامه بسازد ، حتی بچه های دبستانی که چیزی از برنامه نویسی نمی دانند ، زیرا آنها نیازهای موردنظر خود را با اینکار رفع میکنند و اگر سیستم اندرویدی نداشته باشند ، برای خرید یک گوشی اندرویدی ترغیب میشوند. در این محیط برنامه نویسی شما می توانید با drag-n-drop براحتی کامپوننت ها را روی صفحه بکشید و نوشتن اولین برنامه ی اندرویدی خود را آغاز کنید. (آدرس برنامه ساز گوگل http://appinventer.googlelabs.com است و البته این بخش هم مانند بقیه سیستم های گوگل در ایران قابل دسترس نیست)

ويژگي ها و خصوصيات آندرويد

  • آندرويد تمامي تکنولوژي هاي اتصال (=Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, Bluetooth و Wi-Fi را پشتيباني مي کند.
  • آندرويد از فرمت هاي مختلف فايل هاي مالتي مديا مثل MPEG-4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتيباني مي کند.
  • SMS, MMS و XMPP فرم هايي هستند که آندرويد براي ارسال پيغام هاي متني يا همان SMS از آن ها پشتيباني مي کند.
  • مرورگر موجود در آندرويد بر اساس فريم ورک اوپن سورس WebKit توسعه يافته است.
  • SQLite نرم افزاريست که براي ذخيره داده ها و مديريت بانک هاي اطلاعاتي سبک در آندرويد در نظر گرفته شده است.
  • ماشين مجازي جاوا (=Java Virtual Machine) در آندرويد به صورت پيش فرض تعبيه شده است. تمام برنامه هاي آندرويد بايد به زبان جاوا نوشته شوند. البته اين نسخه از JVM براي دستگاه هاي موبايل بهينه شده است.
  • ابزارهاي مختلف آندرويد براي توسعه دهندگان به راحتي در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتيباني مي شوند. اين ابزارها شامل کتابخانه ها، خطاياب، شبيه ساز گوشي و يکم پلاگين براي اکليپس است.
  • آندرويد از سخت افزارهاي مختلف همچون GPS و دوربين هاي متنوع پشتيباني مي کند.
  • تصاوير و فايل هاي گرافيکي بوسيله OpenGL پردازش مي شوند که کيفيت بالاتري خواهند داشت.

توسعه برنامه هاي کاربردي در آندرويد سريع، راحت و لذت بخش است
گوگل دسترسي آسان به ابزارهاي سودمند و کتابخانه هاي بسياري را براي توسعه و توليد برنامه هاي کاربردي مبتني بر آندرويد فراهم کرده است، که برنامه نويسان مي توانند با استفاده از آن ها هرچه سريع تر و راحت تر براي آندرويد برنامه توليد کنند. اين ابزارها شامل خطاياب، شبيه ساز گوشي، کتابخانه ها، اسناد، کدهاي نمونه و يک پلاگين براي اکليپس است. برنامه نويسي براي آندرويد به زبان جاوا انجام مي گيرد. توابع خود آندرويد نيز با استفاده از جاوا پياده سازي شده اند. آندرويد فقط قادر است کدهاي مديريت شده (=Managed Codes) را اجرا کنيد و قادر به اجراي کدهاي Native نخواهد بود.